top of page
sl fr.png

LIVE PRACTICE gazdasági szaknyelv

sl ol.png
Lp_logó2.png

Gazdasági szaknyelvből 4 egyetemen lehet levizsgázni

  • A CORVINUS Egyetemen az Oeconom nevezetű vizsgát alap, közép és felsőfokon és Nemzetközi kapcsolatok szaknyelvi vizsgát.

  • A BUDAPEST GAZDASÁGI Egyetemen (volt BGF) nyelvvizsgáját, 4 szakirányban

 

  1. gazdasági kommunikáció

  2. üzleti

  3. pénzügyi

  4. idegenforgalmi-vendéglátóipari

  • BUDAPEST MŰSZAKI EGYETEM (BME) -en gazdasági nyelvvizsgáját alap-, közép és felső fokon.

*OLASZ nyelvből nincs gazdasági nyelvvizsga a BME-n.

  • SZENT ISTVÁN Egyetemen a Zöld Út nevezetű vizsgát 3 különböző szakirányban és egy Környezet, környezetvédelem közös résszel az olvasott szövegértés és a hallott szövegértés feladatoknál

263690-P4T3KC-60.jpg

LIVE PRACTICE
Szaknyelv

A LIVE PRACTICE Szaknyelv
Hogy tudsz felkészülni a gazdasági nyelvvizsgádra, vagy csak a gazdasági szókincsedet élénk, aktív állapotban tartani a
LIIVE PRACTICE Szaknyelvi foglalkozásokon?

Ezen foglalkozások alapelvei megegyeznek az „általános” LIVE PRACTICE didaktikai elveivel. Olvasd el figyelmesen a módszer leírását 

A tanulók hasonlóképpen szerepeket játszanak, mint az „általános” LIVE PRACTICE-on, azonban a szaknyelvi LIVE PRACTICE  szerepei az adott nyelvvizsga típusnak megfelelő témakörei mentén elképzelhető lehetséges szituációkat játszanak.

Technikailag is ugyanaz a szervezési formája, mint a LIVE PRACTICE oldalon olvasható: a foglalkozások virtuális osztályteremben zajlanak, az órára való helyet foglalni a Booking rendszeren keresztül lehetséges.

Egy jelentős különbség az, hogy ezeknél a foglalkozásoknál a beszélgetés nem szabad társalgás, hanem az adott témakörhöz kötött, a moderátor tanár nem a háttérben dolgozik, hanem a vizsgáztatótanár szerepében aktívan részt vesz a szituáció lebonyolításában, irányítja a társalgást, javítja a tanulók hibáit, megteszi a szükséges nyelvtani-lexikális pontosításokat. Így nincs külön Órai Jegyzék,  mivel a hibák rögtön kijavításra kerülnek, a nyelvtani-lexikális szükséges ismeretek úgyszintén. Azonban van házifeladat, ugyanis minden alkalommal megtervezésre kerülnek a következő alkalom szituációi.

A foglalkozások ára: 2 000-3000 Ft/alkalom/fő

Pár példa lehetséges szóbeli szituációból

A CORVINUS Egyetem, Oeconom vizsgáján szituációs példák ALAPFOKON:

  1. Ön egy marketing asszisztens álláshirdetésre jelentkezett és felhívják Önt telefonon, hogy állásinterjúra egyeztessenek időpontot. Az adott beszélgetésen új részletet közölnek önnek a leendő állásáról, mégpedig azt, hogy egy másik városban kell egy első félévét töltenie. Erre Ön pozitívan reagál, de néhány információt kér ezzel kapcsolatosan, majd egyeztetnek időpontot az állásinterjúra.

  2. Új termékkatalógusa van a cégének, és egy partnerük felívja Önt telefonon, hogy felvilágosítást kérjen, ugyanis vannak olyan termékek, amelyek már nem szerepelnek az új katalógusban, s ezekkel kapcsolatosan szeretne többet tudni.

  3. Ön a kereskedelmi osztály vezetője és külföldi partnereket fogad. A szituáció során Ön utasításokat ad az asszisztensének a szálloda foglalására, 2 üzleti ebéd és 1 üzleti vacsora megszervezésére, valamint helyben, a cég konferenciatermében állófogadás megszervezésére a partnerek üzleti útjának utolsó estéjére. A fogadásra meghívják a cég valamennyi közép és felsőszintű vezetőjét.

A CORVINUS Egyetem, Oeconom vizsgáján szituációs példák KÖZÉPFOKON:

  1. Ön banki alkalmazott és ügyfelet fogad. Az ügyfél bankszámlát szeretne nyitni, és tanácstalan azt illetően, hogy hasznosak lennének-e neki az e-banking szolgáltatásai, vagy sem. Ön megadja a kellő felvilágosítást, majd elkéri a személyes okmányokat a bankszámla nyitására.

  2. Ön pénzügyi tanácsadó és ügyfelet fogad. Az ügyfél különböző befektetési lehetőségek iránt érdeklődik, főleg az értékpapírokba való befektetésről, azonban nem sokat tud ezekről a lehetőségekről. Ön elmagyarázza a különböző értékpapírok működését és a lehetséges elérhető hozamot.

  3. Önnek van egy 5 éves, sikeresen működő cége, és uniós támogatásban szeretne részesülni pályázat útján. Szakember (pályázatíró) tanácsát kéri: bemutatja a cégét és a projektjét, érdeklődik az esélyeiről.

A CORVINUS Egyetem, Oeconom vizsgáján szituációs példák FELSŐFOKON:

  1. Ön egy nagyvállalat ügyvezetője és az anyavállalat évzáró megbeszélésén bemutatja mikró-, és makroökonómiai mutatók mentén a lezárt év eredményességét. Zárásként egy intézkedési javaslattal jön, amelynek köszönhetően új piacra tudna a vállalat szert tenni.

  2. Ön marketing osztályvezető és új termék piacra való vezetésére reklámkampány tervet beszél meg a szokásos reklámügynökséggel, amely jól ismeri a céget, de az új termék kissé eltér az eddig megszokottól. Ön előadja az új termék filozófiáját, a kampány üzenetét és elvi terveket.

  3. Ön a Munkaügyi Központ Ifjúsági ügyek vezetője, és összehívta a munkaügyi tanácsadókat egy közös konzultációra. Ön beszél az aggályairól az X és Y generáció munka iránt  tanúsított hozzáállásáról, e generáció jellemzőiről, és közös gondolkodásra kéri a jelenlévőket az esetleges bevezetendő intézkedésekről a fiatalok hatékonyabb integrálására.

A BUDAPEST GAZDASÁGI Egyetem gazdasági kommunikáció vizsgáján szituációs példák:

  1. Ön kereskedelmi vásárok szervezésével foglalkozó cégnél dolgozik és Mezőgazdasági vásár kerül nemsokára megrendezésre. Ügyféllel találkozik és előadja a most megrendezésre kerülő vásárnak az előnyeit és felvilágosítja az ügyfelet a részvételi feltételeiről.

  2. Ön online marketing szakember és ügyfelet fogad. Az ügyfél eddig csak hagyományos marketing eszközöket használt, tanácsért fordul Önhöz, hogy új korszakot nyisson a cége számára és vezesse be az online marketinget.

  3. Ön Humán Erőforrások osztályvezetője és a digitális kompetenciákról javasol felsőmanagement számára megszervezett megbeszélésen egy új továbbképzési rendszert a dolgozók digitális kompetenciáinak növelése végett.

A BUDAPEST GAZDASÁGI Egyetem üzleti szaknyelvi vizsgáján szituációs példák:

  1. Ön kereskedelmi vezető és külföldi partnernél tárgyal az új export tételekről. Pontról pontra megbeszélik a szerződéstervezetet: szállítási, fizetési feltételek, vis major esetek, záró rendelkezések.

  2. Ön tréninget tart gyakornokok számára és egy jelentős multicég működését magyarázza nekik, ahova tanulni mennek majd a fiatalok. Bemutatja nekik a vállalatot, a leányvállalatait, a fő mutatószámokat, a terjeszkedési politikáját, a jövőbeli terveket.

  3. Ön pályázati tanácsadó és uniós forrásokról ad tanácsot egy középméretű cégnél. Előadja a pályázat benyújtásának az általános feltételeit, bátorítja a céget a projekt elindítására.

A BUDAPEST GAZDASÁGI Egyetem idegenforgalmi-vendéglátóipari szaknyelvi vizsgáján szituációs példák:

  1. Ön utazási iroda alkalmazottja és ügyfélnek ad tanácsot a szálláslehetőségekről hegyvidéken. Az ügyfél a családjával (egy 5 éves és egy 12 éves gyermekek apja) szeretne 10 napig nyaralni. Ön több verzióban is javasol szállást, étkezést és programokat.

  2. Ön sommelier és borokat kell tanácsolnia, majd felszolgálnia a vacsorához. A vendégek felsorolják a megtervezett ételeket, Ön borokat tanácsol, és el is magyarázza a választását. Majd elmagyarázza az asztaltársaságnak miért szükséges némelyik bort „dekantálni” is.

  3. Ön egy étterem tulajdonosa és új vevőkör megszerzése céljából azt kezdeményezné, hogy tematikus estélyeket szervezzen. Erről beszél a marketing tanácsadójával, részletesen előadja a terveit, konzultál vele, tanácsot kér.

 

A BUDAPEST GAZDASÁGI Egyetem pénzügyi szaknyelvi vizsgáján szituációs példák:

  1. Ön főkönyvelő és megbeszélést tart a csapatával a mérleg felállítási időszaki munka megtervezésére. A mérleg szekcióinak megfelelően osztogatja ki a feladatokat, kitűzi a határidőket, tanácsokat ad.

  2. Ön a kereskedelmi igazgató és egy igen fontos szállítmány számlája téves, ráadásul az áru minősége sem megfelelő. Telefonos beszélgetést folytat a partnerével, és több verzió megoldást is javasol.

  3. Jelentős beruházásra készül a cége, és Önnek kell felállítania egy üzleti tervet, a bank felé nyújtott hitelkérelmet fogja kísérni. Ön megbeszélést tart a pénzügyi osztállyal, hogy segítséget  kérjen az üzleti terv felállításához: bemutatja nagy  vonalakban a beruházást, majd körvonalazza az  adott tervet.

BME gazdasági szaknyelvi vizsgáján szituációs példák:

  1. Ön egy nemzetközi konferencián beszél a hazai gyógyvizek szerepéről a turizmusunkban. Kitér a természetes gyógymódokra, megemlíti az egészséges életmóddal kapcsolatos mai turizmus irányzatait és végül beszámol a hazai turizmus legfontosabb gyógyvízi létesítményeinek szerepéről az utolsó évtizedben.

  2. Ön egy területfejlesztési hivatal vezetője, és arról értekezik a helyi hatóságokkal, hogy az adott területet a Világörökség részévé kéne nyilvánítani, illetve az az iránti kérelmet benyújtani az ENSZ felé. Különösképpen Ön hangsúlyt fektet a mondanivalójában az előnyök felsorolására. Mindezt egy magyar példán keresztül teszi.

  3. Globalizáció, hiper és nagyfelületű szupermarketek a kis bio kisgazdaság „ellen”. Ön egy kis bio gazdaságot nyitott pár éve, de nem jut egyről a kettőre, hiába a teljesen tisztán termesztett, kiváló minőségű termékei, az elegendő kereslet hiányában tanácsot kér egy marketing szakember barátjától, akinek az a véleménye, hogy az újonnan gomba módra szaporodó hipermarketekben kéne piacot keresni.

SZENT ISTVÁN Egyetem „Zöld Út” Gazdálkodási menedzsment szaknyelvi vizsgáján szituációs példák:

  1. Ön egy helyi polgármesteri hivatalban dolgozik gazdasági vezetőként, és a község falusi turizmus kérdésében alkotott véleményt, erről számol be egy hivatal közgyűlésén. Ön szerint alkalmazni kéne minden számításba vehető falusi turizmus támogatást, főleg a helyi gazdasági szereplők, a gazdák továbbképzésére a helyi turizmus fellendítésére.

  2. Ön napelemeket forgalmazó cég ügyvezetője, és reklámkampányra készül. A marketing osztályvezetőnek körvonalazi a kampány céljait, kívánt eredményeket, illetve követendő külföldi példa mentén szükséges újításokról beszél a hazai lakosság mentalitásának formálására.

  3. Ön humán erőforrások referens egy fejvadász cégnél, és tanácsot ad egy ügyfélnek, aki arról panaszkodik, hogy elhagyják az országot a fiatalok, hogy egyre nehezebb jó munkaerőt találni. Ön példákat hoz különböző motivációs módszerekről, illetve tanácsot ad a vállalati kultúra fejlesztésére.

SZENT ISTVÁN Egyetem „Zöld Út” Agrár- és környezettudományi szaknyelvi vizsgáján szituációs példák:

 

  1. Ön egy környezetvédelmi szakember, és körbejárja a megyei iskolákat, hogy előadást tarthasson a gyerekeknek a „Gondolkodj globálisan, cselekedj lokálisan” témában. Éppen egy iskolai igazgatónak magyarázza az előadása célját és tartalmát, egyeztet vele az előadás szervezésről

  2. Ön élelmiszeripari szakember, tanácsadó és egy konzervgyár igazgatósága meghívására előadja az élelmiszeripari tendenciákat világszerte, illetve véleményt fejt ki a hazai élelmiszer-ipari követendő példákról, ezeknek lehetséges hatásáról a gazdaságra.

  3. Ön agrár-tudományi kutató, és most tért vissza külföldi útjáról. A külföldi útja célja a különböző európai biotermékes módszereit és technikáit, ezekről számol be az egyetemi szemináriumán.

 

SZENT ISTVÁN Egyetem „Zöld Út” Műszaki szaknyelvi vizsgáján szituációs példák:

 

  1. Ön a „Mentsük meg a bolygónkat!” témájú nemzetközi konferencián „Takarítás az Űrben” című előadást tart a földünk atmoszférájában található milliós nagyságrendű műholdról, amelyeknek a fele már elévült, használaton kívüli tárgyak, és ezek kitakarítása szükségességéről. Mindenképpen nemzetközi összefogás útján lehetséges, közös nemzetközi, minden ország bevonásával. Erre intéz felhívást a jelenlévőknek.

  2. Mit jelent a környezetbarát gépipar és milyen tendenciákat lehet megfigyelni e tekintetben világszerte? Erről beszél egy pályázatra készülő gépipari vállalat igazgatói tanácsán és tanácsokat ad a jövőre mutató, az uniós és hazai források megpályázására esélyes beruházásokról.

  3. Ön frissen végzett műszaki szakember és egy állásinterjú beszél a tanulmányairól, különösképpen a szakdolgozatáról, aminek a témája igen nagy újítást jelenthetne, ha a dolgozatban leírt elmélet a gyakorlatba lehetne alkalmazni.

A gyakorláson való részvétel egyik alapelve az, hogy a  résztvevők  már eleve ismerik az anyagot, a szókincset elsajátították és a LIVE PRACTICE-on ezeket az ismereteket akarják gyakorolni. Ez a foglalkozások célja és lényege.

 

Ha valaki még nem tart ott, hogy felkészült már a vizsgára, NEM vehet részt
LIVE PRACTICE Szaknyelv gyakorláson!

Akkor kinek való a LIVE PARCTICE Szaknyelv?

Kizárólag olyan egyetemistáknak, akik az adott szaknyelvi vizsgára MÁR tanultak, és a szóbelire való felkészülésre keresnek gyakorlási lehetőséget.

A szaknyelvi vizsgára való felkészülésben is tudunk segíteni?

Igen, magánórák keretében (Personal Course), vagy online anyagokkal, amit az online iskolánk felületén találsz (jelenleg pár vizsgára való multimédiás szószedet), a számuk egyre bővül, érdemes minél gyakrabban ellátogatni IDE.

                     A jelentkezési szándékodat jelezni, illetve információt kérni az időpontokról az űrlap kitöltésével lehetséges 

bottom of page