

LIVE PRACTICE gazdasági szaknyelv


Gazdasági szaknyelvből 4 egyetemen lehet levizsgázni
-
A CORVINUS Egyetemen az Oeconom nevezetű vizsgát alap, közép és felsőfokon és Nemzetközi kapcsolatok szaknyelvi vizsgát.
-
A BUDAPEST GAZDASÁGI Egyetemen (volt BGF) nyelvvizsgáját, 4 szakirányban
-
gazdasági kommunikáció
-
üzleti
-
pénzügyi
-
idegenforgalmi-vendéglátóipari
-
BUDAPEST MŰSZAKI EGYETEM (BME) -en gazdasági nyelvvizsgáját alap-, közép és felső fokon.
*OLASZ nyelvből nincs gazdasági nyelvvizsga a BME-n.
-
SZENT ISTVÁN Egyetemen a Zöld Út nevezetű vizsgát 3 különböző szakirányban és egy Környezet, környezetvédelem közös résszel az olvasott szövegértés és a hallott szövegértés feladatoknál

LIVE PRACTICE
Szaknyelv
A LIVE PRACTICE Szaknyelv
Hogy tudsz felkészülni a gazdasági nyelvvizsgádra, vagy csak a gazdasági szókincsedet élénk, aktív állapotban tartani a
LIIVE PRACTICE Szaknyelvi foglalkozásokon?
Ezen foglalkozások alapelvei megegyeznek az „általános” LIVE PRACTICE didaktikai elveivel. Olvasd el figyelmesen a módszer leírását
A tanulók hasonlóképpen szerepeket játszanak, mint az „általános” LIVE PRACTICE-on, azonban a szaknyelvi LIVE PRACTICE szerepei az adott nyelvvizsga típusnak megfelelő témakörei mentén elképzelhető lehetséges szituációkat játszanak.
Technikailag is ugyanaz a szervezési formája, mint a LIVE PRACTICE oldalon olvasható: a foglalkozások virtuális osztályteremben zajlanak, az órára való helyet foglalni a Booking rendszeren keresztül lehetséges.
Egy jelentős különbség az, hogy ezeknél a foglalkozásoknál a beszélgetés nem szabad társalgás, hanem az adott témakörhöz kötött, a moderátor tanár nem a háttérben dolgozik, hanem a vizsgáztatótanár szerepében aktívan részt vesz a szituáció lebonyolításában, irányítja a társalgást, javítja a tanulók hibáit, megteszi a szükséges nyelvtani-lexikális pontosításokat. Így nincs külön Órai Jegyzék, mivel a hibák rögtön kijavításra kerülnek, a nyelvtani-lexikális szükséges ismeretek úgyszintén. Azonban van házifeladat, ugyanis minden alkalommal megtervezésre kerülnek a következő alkalom szituációi.
A foglalkozások ára: 2 000-3000 Ft/alkalom/fő
Pár példa lehetséges szóbeli szituációból
A CORVINUS Egyetem, Oeconom vizsgáján szituációs példák ALAPFOKON:
-
Ön egy marketing asszisztens álláshirdetésre jelentkezett és felhívják Önt telefonon, hogy állásinterjúra egyeztessenek időpontot. Az adott beszélgetésen új részletet közölnek önnek a leendő állásáról, mégpedig azt, hogy egy másik városban kell egy első félévét töltenie. Erre Ön pozitívan reagál, de néhány információt kér ezzel kapcsolatosan, majd egyeztetnek időpontot az állásinterjúra.
-
Új termékkatalógusa van a cégének, és egy partnerük felívja Önt telefonon, hogy felvilágosítást kérjen, ugyanis vannak olyan termékek, amelyek már nem szerepelnek az új katalógusban, s ezekkel kapcsolatosan szeretne többet tudni.
-
Ön a kereskedelmi osztály vezetője és külföldi partnereket fogad. A szituáció során Ön utasításokat ad az asszisztensének a szálloda foglalására, 2 üzleti ebéd és 1 üzleti vacsora megszervezésére, valamint helyben, a cég konferenciatermében állófogadás megszervezésére a partnerek üzleti útjának utolsó estéjére. A fogadásra meghívják a cég valamennyi közép és felsőszintű vezetőjét.
A CORVINUS Egyetem, Oeconom vizsgáján szituációs példák KÖZÉPFOKON:
-
Ön banki alkalmazott és ügyfelet fogad. Az ügyfél bankszámlát szeretne nyitni, és tanácstalan azt illetően, hogy hasznosak lennének-e neki az e-banking szolgáltatásai, vagy sem. Ön megadja a kellő felvilágosítást, majd elkéri a személyes okmányokat a bankszámla nyitására.
-
Ön pénzügyi tanácsadó és ügyfelet fogad. Az ügyfél különböző befektetési lehetőségek iránt érdeklődik, főleg az értékpapírokba való befektetésről, azonban nem sokat tud ezekről a lehetőségekről. Ön elmagyarázza a különböző értékpapírok működését és a lehetséges elérhető hozamot.
-
Önnek van egy 5 éves, sikeresen működő cége, és uniós támogatásban szeretne részesülni pályázat útján. Szakember (pályázatíró) tanácsát kéri: bemutatja a cégét és a projektjét, érdeklődik az esélyeiről.
A CORVINUS Egyetem, Oeconom vizsgáján szituációs példák FELSŐFOKON:
-
Ön egy nagyvállalat ügyvezetője és az anyavállalat évzáró megbeszélésén bemutatja mikró-, és makroökonómiai mutatók mentén a lezárt év eredményességét. Zárásként egy intézkedési javaslattal jön, amelynek köszönhetően új piacra tudna a vállalat szert tenni.
-
Ön marketing osztályvezető és új termék piacra való vezetésére reklámkampány tervet beszél meg a szokásos reklámügynökséggel, amely jól ismeri a céget, de az új termék kissé eltér az eddig megszokottól. Ön előadja az új termék filozófiáját, a kampány üzenetét és elvi terveket.
-
Ön a Munkaügyi Központ Ifjúsági ügyek vezetője, és összehívta a munkaügyi tanácsadókat egy közös konzultációra. Ön beszél az aggályairól az X és Y generáció munka iránt tanúsított hozzáállásáról, e generáció jellemzőiről, és közös gondolkodásra kéri a jelenlévőket az esetleges bevezetendő intézkedésekről a fiatalok hatékonyabb integrálására.
A BUDAPEST GAZDASÁGI Egyetem gazdasági kommunikáció vizsgáján szituációs példák:
-
Ön kereskedelmi vásárok szervezésével foglalkozó cégnél dolgozik és Mezőgazdasági vásár kerül nemsokára megrendezésre. Ügyféllel találkozik és előadja a most megrendezésre kerülő vásárnak az előnyeit és felvilágosítja az ügyfelet a részvételi feltételeiről.
-
Ön online marketing szakember és ügyfelet fogad. Az ügyfél eddig csak hagyományos marketing eszközöket használt, tanácsért fordul Önhöz, hogy új korszakot nyisson a cége számára és vezesse be az online marketinget.
-
Ön Humán Erőforrások osztályvezetője és a digitális kompetenciákról javasol felsőmanagement számára megszervezett megbeszélésen egy új továbbképzési rendszert a dolgozók digitális kompetenciáinak növelése végett.
A BUDAPEST GAZDASÁGI Egyetem üzleti szaknyelvi vizsgáján szituációs példák:
-
Ön kereskedelmi vezető és külföldi partnernél tárgyal az új export tételekről. Pontról pontra megbeszélik a szerződéstervezetet: szállítási, fizetési feltételek, vis major esetek, záró rendelkezések.
-
Ön tréninget tart gyakornokok számára és egy jelentős multicég működését magyarázza nekik, ahova tanulni mennek majd a fiatalok. Bemutatja nekik a vállalatot, a leányvállalatait, a fő mutatószámokat, a terjeszkedési politikáját, a jövőbeli terveket.
-
Ön pályázati tanácsadó és uniós forrásokról ad tanácsot egy középméretű cégnél. Előadja a pályázat benyújtásának az általános feltételeit, bátorítja a céget a projekt elindítására.
A BUDAPEST GAZDASÁGI Egyetem idegenforgalmi-vendéglátóipari szaknyelvi vizsgáján szituációs példák:
-
Ön utazási iroda alkalmazottja és ügyfélnek ad tanácsot a szálláslehetőségekről hegyvidéken. Az ügyfél a családjával (egy 5 éves és egy 12 éves gyermekek apja) szeretne 10 napig nyaralni. Ön több verzióban is javasol szállást, étkezést és programokat.
-
Ön sommelier és borokat kell tanácsolnia, majd felszolgálnia a vacsorához. A vendégek felsorolják a megtervezett ételeket, Ön borokat tanácsol, és el is magyarázza a választását. Majd elmagyarázza az asztaltársaságnak miért szükséges némelyik bort „dekantálni” is.
-
Ön egy étterem tulajdonosa és új vevőkör megszerzése céljából azt kezdeményezné, hogy tematikus estélyeket szervezzen. Erről beszél a marketing tanácsadójával, részletesen előadja a terveit, konzultál vele, tanácsot kér.
A BUDAPEST GAZDASÁGI Egyetem pénzügyi szaknyelvi vizsgáján szituációs példák:
-
Ön főkönyvelő és megbeszélést tart a csapatával a mérleg felállítási időszaki munka megtervezésére. A mérleg szekcióinak megfelelően osztogatja ki a feladatokat, kitűzi a határidőket, tanácsokat ad.
-
Ön a kereskedelmi igazgató és egy igen fontos szállítmány számlája téves, ráadásul az áru minősége sem megfelelő. Telefonos beszélgetést folytat a partnerével, és több verzió megoldást is javasol.
-
Jelentős beruházásra készül a cége, és Önnek kell felállítania egy üzleti tervet, a bank felé nyújtott hitelkérelmet fogja kísérni. Ön megbeszélést tart a pénzügyi osztállyal, hogy segítséget kérjen az üzleti terv felállításához: bemutatja nagy vonalakban a beruházást, majd körvonalazza az adott tervet.
BME gazdasági szaknyelvi vizsgáján szituációs példák:
-
Ön egy nemzetközi konferencián beszél a hazai gyógyvizek szerepéről a turizmusunkban. Kitér a természetes gyógymódokra, megemlíti az egészséges életmóddal kapcsolatos mai turizmus irányzatait és végül beszámol a hazai turizmus legfontosabb gyógyvízi létesítményeinek szerepéről az utolsó évtizedben.
-
Ön egy területfejlesztési hivatal vezetője, és arról értekezik a helyi hatóságokkal, hogy az adott területet a Világörökség részévé kéne nyilvánítani, illetve az az iránti kérelmet benyújtani az ENSZ felé. Különösképpen Ön hangsúlyt fektet a mondanivalójában az előnyök felsorolására. Mindezt egy magyar példán keresztül teszi.
-
Globalizáció, hiper és nagyfelületű szupermarketek a kis bio kisgazdaság „ellen”. Ön egy kis bio gazdaságot nyitott pár éve, de nem jut egyről a kettőre, hiába a teljesen tisztán termesztett, kiváló minőségű termékei, az elegendő kereslet hiányában tanácsot kér egy marketing szakember barátjától, akinek az a véleménye, hogy az újonnan gomba módra szaporodó hipermarketekben kéne piacot keresni.
SZENT ISTVÁN Egyetem „Zöld Út” Gazdálkodási menedzsment szaknyelvi vizsgáján szituációs példák:
-
Ön egy helyi polgármesteri hivatalban dolgozik gazdasági vezetőként, és a község falusi turizmus kérdésében alkotott véleményt, erről számol be egy hivatal közgyűlésén. Ön szerint alkalmazni kéne minden számításba vehető falusi turizmus támogatást, főleg a helyi gazdasági szereplők, a gazdák továbbképzésére a helyi turizmus fellendítésére.
-
Ön napelemeket forgalmazó cég ügyvezetője, és reklámkampányra készül. A marketing osztályvezetőnek körvonalazi a kampány céljait, kívánt eredményeket, illetve követendő külföldi példa mentén szükséges újításokról beszél a hazai lakosság mentalitásának formálására.
-
Ön humán erőforrások referens egy fejvadász cégnél, és tanácsot ad egy ügyfélnek, aki arról panaszkodik, hogy elhagyják az országot a fiatalok, hogy egyre nehezebb jó munkaerőt találni. Ön példákat hoz különböző motivációs módszerekről, illetve tanácsot ad a vállalati kultúra fejlesztésére.
SZENT ISTVÁN Egyetem „Zöld Út” Agrár- és környezettudományi szaknyelvi vizsgáján szituációs példák:
-
Ön egy környezetvédelmi szakember, és körbejárja a megyei iskolákat, hogy előadást tarthasson a gyerekeknek a „Gondolkodj globálisan, cselekedj lokálisan” témában. Éppen egy iskolai igazgatónak magyarázza az előadása célját és tartalmát, egyeztet vele az előadás szervezésről
-
Ön élelmiszeripari szakember, tanácsadó és egy konzervgyár igazgatósága meghívására előadja az élelmiszeripari tendenciákat világszerte, illetve véleményt fejt ki a hazai élelmiszer-ipari követendő példákról, ezeknek lehetséges hatásáról a gazdaságra.
-
Ön agrár-tudományi kutató, és most tért vissza külföldi útjáról. A külföldi útja célja a különböző európai biotermékes módszereit és technikáit, ezekről számol be az egyetemi szemináriumán.
SZENT ISTVÁN Egyetem „Zöld Út” Műszaki szaknyelvi vizsgáján szituációs példák:
-
Ön a „Mentsük meg a bolygónkat!” témájú nemzetközi konferencián „Takarítás az Űrben” című előadást tart a földünk atmoszférájában található milliós nagyságrendű műholdról, amelyeknek a fele már elévült, használaton kívüli tárgyak, és ezek kitakarítása szükségességéről. Mindenképpen nemzetközi összefogás útján lehetséges, közös nemzetközi, minden ország bevonásával. Erre intéz felhívást a jelenlévőknek.
-
Mit jelent a környezetbarát gépipar és milyen tendenciákat lehet megfigyelni e tekintetben világszerte? Erről beszél egy pályázatra készülő gépipari vállalat igazgatói tanácsán és tanácsokat ad a jövőre mutató, az uniós és hazai források megpályázására esélyes beruházásokról.
-
Ön frissen végzett műszaki szakember és egy állásinterjú beszél a tanulmányairól, különösképpen a szakdolgozatáról, aminek a témája igen nagy újítást jelenthetne, ha a dolgozatban leírt elmélet a gyakorlatba lehetne alkalmazni.
A gyakorláson való részvétel egyik alapelve az, hogy a résztvevők már eleve ismerik az anyagot, a szókincset elsajátították és a LIVE PRACTICE-on ezeket az ismereteket akarják gyakorolni. Ez a foglalkozások célja és lényege.
Ha valaki még nem tart ott, hogy felkészült már a vizsgára, NEM vehet részt
LIVE PRACTICE Szaknyelv gyakorláson!
Akkor kinek való a LIVE PARCTICE Szaknyelv?
Kizárólag olyan egyetemistáknak, akik az adott szaknyelvi vizsgára MÁR tanultak, és a szóbelire való felkészülésre keresnek gyakorlási lehetőséget.
A szaknyelvi vizsgára való felkészülésben is tudunk segíteni?
Igen, magánórák keretében (Personal Course), vagy online anyagokkal, amit az online iskolánk felületén találsz (jelenleg pár vizsgára való multimédiás szószedet), a számuk egyre bővül, érdemes minél gyakrabban ellátogatni IDE.
A jelentkezési szándékodat jelezni, illetve információt kérni az időpontokról az űrlap kitöltésével lehetséges