
FRANCIA
OLASZ
SCHOOLTV DIDAKTIKA
SCHOOLTV'S ONLINE SCHOOL
OLASZ GASZTRONÓMIAI SZAKNYELV

Tel: +36 70 541 2962
Dávid Ilona vagyok, francia és olasz szakos nyelvtanár. A 25 éves nyelvtanári tapasztalatom azt mondatja velem, hogy a nyelvtudás kulcsa a GYAKORLÁS! Persze, ezzel semmi újat nem mondok, sőt, ezt mondja mindenki kivétel nélkül, aki alamikor valaha tapasztalhatta, hogy mennyire fontos a gyakorlás a tanulási folyamatokban, majd az elsajátított ismeretekaktívan tartásában.
25 éve francia és olasz általános, 15 éve speciális vagy szaknyelvi (gazdasági, gasztronómiai) kurzusokkal foglalkozom, szaknyelvi (Corvinus, BGF-BGE, BME, Szenti István Egyetem intézményeknél letehető szaknyelvi vizsgákra készítettem fel többszáz tanulót), vagy Erasmus projektek keretein belül olasz gasztronómiai szaknyelvet tanítottam, illetve ebből saját online kurzust hoztam létre.
Régóta foglalkoztat nemcsak a nyelvgyakorlás minőségi lehetőség megteremtése, de a megtanult ismeretek begyakorlása, bővítése, elmélyítése általánosságban véve is, még hozzá úgy megvalósítva, hogy a mai kor elvárásaink válaszolva dinamikus, figyelemébresztő és figyelem szinten tartó legyen, megfelelő pedagógiai háttérrel és tudatósággal kigondolva.
Kizárólag online vagy vegyes tanítási-tanulási formában lehetséges mindez, multimédiás tananyag használatával és oktató-tanuló interakció biztosításával.
És az is biztos, hogy célcsoporttól, szervezettől, oktatási formától, oktatási tárgytól függetlenül, időben, térben, hozzáférhetőségben, szükséges erőforrásokban, állandóan optimizált, frissített, aktuális technológiával kivitelezett oktatást vár el a mai tanuló.
Ezeket a kritériumokat figyelembe véve, az e-learning és blended learning pedagógiája és módszertana kutatójaként az évek során kidolgozásra kerültek e-learning és blended learnigng saját adaptációk, amelyek közül azokat, amelyek általános iskolák és középiskolák számára vannak kidolgozva a Schooltv módszertana foglalja össze, a felnőttoktatás számára pedig a Live Practice nevű módszer. A Schooltv módszertan teljes leírását a Schooltv didaktika oldalon lehet olvasni.
A platformok és szoftverek kikutatása és megtanulása igazi szenvedéllyé vált, ugyanakkor nekem az inspirációt egy-egy adaptációra mindig a tanári gyakorlatom adja. Például az Exerce-toi à l’oral egy konkrét, Réka tanítványomnak tartott felkészítésből fakadt (az ONLINE OKTATÁS VIRTUÁLIS OSZTÁLYTEREMBEN lap alján található videóban nyilatkozik Réka az online tanulásáról), az alapelve pedig jelen van a Schooltv módszertanban is.
A segítségemre voltak az évek során olyan tudósok és kutatók, mint Dr. Seres György, Magyarország e-learning atyja, az MTA doktora, nyugállományú egyetemi docens, informatikai és távoktatási szakértő (http://drseres.com ), aki befogadott engem a PHD-sek csoportjába, lehetőséget adva nekem képbe kerülni az e-learning mindig aktuális kutatási eredményekkel és trendekkel.
Az egyik doktorándusza, Berecz Antónia, e-learning szakértő a közvetlen tanácsadóm az Cégek és szervezeteknek kínált E-learning és blended learning szolgáltatások tekintetében.
Széles spektrumú digitális tanítási didaktika és eszköztár ismerete mellett dolgoztam ki a LIVE PRACTICE nyelvgyakorlási módszert is, blended learning rendszerben. Ennek az ITALIAN LIVE PRACTICE, a HUNGARIAN LIVE PRACTICE (olasz anyanyelvűeknek), a LIVE PRACTICE (gazdasági) Szaknyelv, a Olasz gasztro LIVE PRACTICE (az olasz gasztronómiai szaknyelv tanulóknak) és a Life Learning LIFE PRACTICE altípusai már elérhetők.
Szintén blended learning alapelvű az Exerce-toi à l’oral módszer is.
A LIVE PRACTICE alapelve az, hogy a tanárral töltött időt csak is gyakorlásra kell/érdemes fordítani, maga az ismeretek átadása számos féleképpen lehetséges, nem szükségszerű elv, hogy a drága tanári órákon történjen.
A gyakorlásnak is több formája lehet, nemcsak a tanári óra, hanem anyanyelvűekkel való találkozások, fordításgyakorlás haladóknak, monitorált online feladatmegoldás. Ezen módszerek közös nevezője az, hogy azon kívül, hogy színesek és dinamikusak, főleg az, hogy rugalmasan beépíthetők a mai életstílusba és mindenkinek az egyre szűkebb időkeretébe.
Külön fejezetet nyitottam a szakmai életemben, amikor saját online kurzusokat kezdtem kidolgozni. Ami készen van a Schooltv’s online school oldalon található meg, valamint az Olasz gasztronómiai szaknyelvi 100%-osan online kurzusomról az Olasz konyha blogban (link) is található leírás. Ez a kurzus abból a szükségeltből született meg, hogy országos tanulócsoportot kellett felkészítenem olaszországi szakmai gyakorlatra Erasmus programok keretein belül. E felkészítés nem lett volna lehetséges másképpen, csak online. Azonban 2007-t írunk, amikor az Internethez való hozzáférés gondot jelentett, hogy az eszközök használatáról és az akkori online kommunikáció nehézségekről ne is beszélve. A tanfolyam előregyártott, külön, némelyik, ahol lehetséges volt, off line változatra adaptált tananyag (2007-ben a mostani kurzus kezdeti változata) alapján zajlott, továbbá az abban az időben elérhető virtuális osztályteremben tartottam órát, a szótanulás szótanuló szoftver segítségével zajlott, a szódolgozatokat pedig későbbi Erasmus csoportoknál Zoom platformban kerültek megszervezésre (amit mai napig használom), úgy, hogy a rendszerem által monitorált módon 10 perc alatt megvoltunk vele, tanulóknak meglett rögtön a visszacsatolásuk, nekem, mint tanárnak a statisztikám. Az ilyen koncepcióban kidolgozott tananyaggal és tanítási-tanulási módszerekkel és eszközökkel időt, üres járatokat spóroltunk az effektív tanári órákból, amikor csakis aktív gyakorlásra tudtunk koncentrálni.
A tevékenységemhez tartoznak és szintén nyelvgyakorlási célt szolgálnak a weblap Blog menüpont alatt szereplő 2 tevékenység is:
- A FRANCIA és OLASZ nyelvtanuláshoz kapcsolódó „blogbejegyzések
”1 perces francia videók és 1 perces olasz videók sorozatok, a You Tube csatornámon is nézhetők, ahol tematikus lejátszási listákba vannak szedve (imádok videókat készítni! 😊)
- Az OLASZ KONYHA BLOG neves olasz konyhaművészeti szakértők hozzájárulásával és az Olasz Kultúrintézet közreműködésével jött létre. A Blog frissítései követésével értékes információkhoz juthat az olvasó, a nyelvtanuló. A Blog főküldetése az olasz konyhaművészetről szóló ismeretek kiterjesztése MAGYAR NYELVEN, de a portál egy nyelvtanulási platform is ugyanakkor, már annál a ténynél fogva is, hogy kétnyelvű: olasz és magyar! Az eredeti olasznyelvű cikkek folyamatosan fordításra kerülnek. A Blog az ITALIAN LIVE PRACTICE és a HUNGARIAN LIVE PRACTICE konkrét nyelvgyakorlási modulokkal van összekapcsolva, fordításgyakorlás és anyanyelvűekkel való találkozások (Blogtalálkozók) mellett.
Rólam írták:
A Gundel Károly Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Szakképző Iskola éveken keresztül dolgozott együtt a Leonardo da Vinci és az Erasmus + programok megvalósításában Dávid Ilonával és az Eu-Project-tel. Munkánk során több mint 50 tanuló számára tudtunk több hónapos olaszországi szakmai gyakorlatot biztosítani. A programok megvalósítása során Dávid Ilona koordináló, szervező, kapcsolattartó és nyelvoktató feladatokat látott el. Munkájában minden esetben a tanulók érdekeit tartotta szem előtt. Nagy odaadással, magas minőségben, energikusan és kreatívan oldotta meg feladatait. Különösen kiemelkedő eredményességgel kezelte a problémás, nehéz helyzeteket, eseteket, melyek megoldásában mindig aktívan és hatékonyan működött közre. Fejlesztési javaslatai, kreatív megoldásai a projekteket előre vitték, azok minden esetben a tanulók számára újabb hasznos területeket nyitottak meg.
Kóbor Zoltán
igazgató
Gundel Károly Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Szakképző Iskola
Referenciák








Ezek közül e-Learning oktatás



